Bitwa pod Grunwaldem w literaturze, malarstwie, filmie. Cz. 2.


Uncategorized / poniedziałek, grudzień 1st, 2008
Uwaga! Wpis jest drugim z cyklu poświęconego analizie bitwy pod Grunwaldem. Pozostałe znajdziecie tu: LITERATURA (wpis z cytatami z Krzyżaków), FILM (fragment filmu A. Forda oraz skecz Kabaretu Moralnego Niepokoju),  MOC FIKCJI LITERACKIEJ (oraz filmik „Fakty i mity o filmowej bitwie…”).

Na dzisiejszej lekcji zajmowaliśmy się analizą obrazu Bitwa pod Grunwaldem pędzla Jana Matejki. Przypominam, że obraz jest wcześniejszy niż Krzyżacy Sienkiewicza o… (nie napiszę o ile lat, w końcu coś musicie sami zapamiętać).

Zanim jednak przeszliśmy do Matejki, mówiliśmy o funkcji czasowników, epitetów, metafor i porównań w opisie bitwy. Otóż należy zapamiętać, że czasowniki nazywające ruch dynamizują sytuacje opisywane przez autora, wywołują wrażenie gwałtowności, przyśpieszają akcję. Jeśli zaś chodzi o epitety, metafory i porównania, mają one przede wszystkim ubarwiać opis, sprawiać, że stanie się bardziej (trudne słowo) sugestywny. Krótko mówiąc, odpowiednio dobrane słowa mają sprawić, że czytelnik zobaczy obrazy, o których autor pisze.

Przypominam o pracy domowej, której wykonanie ułatwi Wam prezentacja.


Bitwa pod Grunwaldem: analiza obrazi from Karolina Jędrych

A tutaj piękna (i profesjonalna) prezentacja obrazu Matejki. Polecam!

Powodzenia! Jutro zajmiemy się filmową bitwą oraz…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *