Cierpkie i słodkie pomysły na życie


Uncategorized / piątek, wrzesień 25th, 2009
Przez ostatnie trzy lekcje (z małą przerwą czwartkową na rozbiory zdań) oglądaliśmy wspólnie smakowity film Czekolada w reżyserii… (o, tu się zaczyna Wasza praca domowa). Mam nadzieję, że choć niektóre jego momenty Wam się podobały. Dla przypomnienia (oraz dla osób nieobecnych na lekcji) zamieszczam pytania do filmu, na które odpowiadacie w zeszycie:
  1. Kto jest reżyserem, kto napisał muzykę, zaprojektował kostiumy do filmu; w którym roku powstał film?
  2. Kiedy rozgrywa się akcja filmu (rok, pora roku)?
  3. Kto jest narratorem?
  4. W jakiej konwencji jest utrzymany film?
  5. Jaką postawę życiową reprezentują: Vianne, burmistrz, Armande, Anouk? Uzasadnij swoje zdanie. 
Pytania nie są trudne, na niektóre z nich na pewno znacie już odpowiedź. Naważniejsze jest pytanie ostatnie, ponieważ sprawdza czy potraficie wykorzystać w praktyce wiedzę teoretyczną dotyczącą filozofii. Jeżeli będziecie mieć jakieś pytania, nie będziecie pewni swoich osądów – zawsze możecie zapytać w komentarzach lub mailowo. Zależy mi na tym, byście raczej zapytali, niż przyszli na lekcje z informacją dla mnie „nie wiedzieliśmy, jak to zrobić”.
Zwracam uwagę na pytanie nr 4. Odpowiedź na nie jest bardzo prosta, trzeba jednak wiedzieć, w jakim znaczeniu występuje tu słowo „konwencja„. Szukajcie „konwencji literackiej”, słowa „konwencja” w recenzjach filmów. Jeśli nie będziecie pewni, czy dobrze zrozumieliście – raz jeszcze podkreślam – pytajcie.
Na poniedziałek sporo pracy domowej. Powyższe pytania, ćwiczenia z archaizmami, pięć opowiadań z Medalionów Zofii Nałkowskiej. Przypominam ich tytuły i numery:
  • Profesor Spanner (1)
  • Dno (2)
  • Wiza (6)
  • Człowiek jest mocny (7)
  • Dorośli i dzieci w Oświęcimiu (8)

3 Replies to “Cierpkie i słodkie pomysły na życie”

  1. @Kuba: "Kamienie na szaniec" – na 15 października, ale zastanawiam się czy nie przełożyć na później – ze względu na wycieczkę do Oświęcimia. Porozmawiamy o tym na lekcji.

    Jeśli zaś chodzi o konwencję, to jest ona zespołem norm, układem składników dzieła, które wyznaczają sposób tworzenia danej formy wypowiedzi. Np. rozprawka, aby mogła zostać nazwana rozprawką, musi posiadać wstęp z tezą lub hipotezą, argumenty z uzasadnienim, zakończenie itd. Podobnie jest z filmami – jedne nazywamy komediami romantycznymi, inne horrorami, jeszcze inne filmami akcji czy science-fiction.
    W jakiej konwencji utrzymana jest "Czekolada"? Zwróć uwagę na początek filmu ("Zupełnie niedawno, w pewnym miasteczku…"), na to jak wyglądają bohaterki (czerwone pelryny), na pewną dawkę fantastyczności, sposób narracji. Co Ci to przypomina?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *