Kreska, Maciek, Matylda i Lelujka. Zero charakterystyki, trochę plastyki


Uncategorized / wtorek, styczeń 20th, 2015
Gimnazjaliści… Tacy poważni, tacy dorośli… A daj im, człowieku, kartę pracy bazującą na rysunkach do kolorowania, to kolorować zaczną.
Nie żartuję. Dobrych piętnaście minut kolorowali. Niektórzy nawet dorysowali Maćka do skafandra. Chciałoby się rzec – niestety. Dlaczego? Bo powstająca notatka straciła na przejrzystości. A przynajmniej straciła szanse na jakąkolwiek przejrzystość ;).
Dziś, mimo że drugą lekcję omawiamy już Krew elfów Andrzeja Sapkowskiego, chciałabym dokończyć wątek Opium w rosole. Nauczyciel, omawiając tę lekturę nie może pominąć ciekawego wątku relacji między młodymi bohaterami. To, że były one skomplikowane, to już wiemy – pisałam o tym ponad miesiąc temu (http://lekcjepolskiego.blogspot.com/2014/12/relacje-miedzy-bohaterami-byy.html). Jak jednak opowiedzieć o tym uczniom, by coś zapamiętali nie tylko ci, którzy wiele pamiętają ze słuchu, ale aby dać szansę na utrwalenie informacji wzrokowcom?
W ubiegłym roku wpadłam na pomysł, że zadam uczniom notatkę graficzną przedstawiającą relacje między młodymi bohaterami powieści Musierowicz (forma tej notatki była dowolna – schemat, rysunek, kolaż słowno-obrazkowy). Rezultaty ich wysiłków – za chwilę. W tym roku, bazując na dokonaniach mojej poprzedniej klasy, sama zrobiłam dla uczniów początek notatki – widzicie tu symbole oznaczające Maćka, Matyldę, Kreskę i Lelujkę. Między nimi powstała sieć powiązań z nazwami emocji, które do siebie żywili bohaterowie. Była dość gęsta i kolorowa, powstawała na lekcji.
Linie biegły od Maćka do Matyldy, Kreski i Lelujki, od Kreski do Maćka, Matyldy i Lelujki, od Lelujki do Kreski i Maćka. Relacje i emocje nazywaliśmy na podstawie konkretnych cytatów z Opium. Przy tej okazji wyszło również to, że Maciek Ogorzałka jest dość… prostym człowiekiem, a sympatia czytającego w tym roku została przy Lelujce.

A teraz pora na prezentację prac z roku szkolnego 2013/2014. Autorami są uczniowie klasy III gimnazjum. Ich prace były już wcześniej publikowane na Facebooku, na profilu Lekcji Polskiego. Mam nadzieję, że staną się inspiracją dla nauczycieli i uczniów.

3 Replies to “Kreska, Maciek, Matylda i Lelujka. Zero charakterystyki, trochę plastyki”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *