Spotkanie autorskie – to się może udać!


Lekcja, Lektura, Literatura / niedziela, styczeń 13th, 2019
W czasach, kiedy jeszcze uczyłam w szkole… Czyli w ubiegłym roku szkolnym ;), mimo wielu spraw na głowie oraz przeciwności losu (czytaj – rozkręcającej się tzw. reformie edukacji) starałam się przykładać do swojej pracy jak najlepiej. Jak zwykle zresztą… Dziś chcę napisać kilka słów o dość nietypowej lekcji, która stanowiła zwieńczenie krótkiego, acz intensywnego cyklu poświęconego powieści Best Seler i zagadka znikających warzyw Mikołaja Marceli.
Autor, polonistka i gwiazdy z klasy IV. Jak widać, ręce poszły w górę, uczniowie chętnie zadawali pytania.

Lekcja 4.
Temat: Spotkanie autorskie
Cóż, Słowackiego, Mickiewicza czy Sienkiewicza na spotkanie autorskie nie zaprosimy, chyba że zrobimy taką lekcję, podczas której uczniowie wcielają się w role tych i innych autorów, którzy pożegnali się już z naszym łez padołem.
Mikołaja Marcelę na spotkanie autorskie udało się zaprosić bo, po pierwsze, żyje i ma się dobrze :), po drugie – nie miał daleko do naszej szkoły, po trzecie – znamy się z mojej pierwszej pracy, czyli z Uniwersytetu Śląskiego.
Myślę jednak, że nawet jeśli nie znacie osobiście autora/autorki powieści, którą w całości lub fragmentach omawiacie, a spełnione są warunki 1. i 2., można spróbować zaprosić twórcę na lekcję. Wielu z pisarzy i wiele pisarek ma konta na Facebooku i Instagramie, strony www z adresem kontaktowym, można spróbować też szukać kontaktu przez wydawnictwo. Jeśli spotkanie twarzą w twarz jest niemożliwe, warto zapytać się o możliwość kontaktu on-line.

Jak przygotować się do spotkania?

Tutaj mamy dość duże pole manewru, ale podstawy są proste:
  • zapoznać się z twórczością autora – jeśli to możliwe w całości lub we fragmentach; ja z całą klasą omówiłam fragmenty powieści, ale kilkoro uczniów przed spotkaniem przeczytało całość. Brawo dla nich! I dla mnie, za skuteczne zachęcanie do lektury!
  • przygotować – nawet wstępną – listę pytań. Warto przy tym zaznaczyć, że na spotkaniu autorskim nie wypada zadawać pytań osobistych, że skupiamy się na twórczości i ewentualnie na tym, co autor sam na temat życia prywatnego mówi za pomocą swoich kanałów komunikacji, w wywiadach itp.
  • powtórzyć zasady dobrego zachowania się;
  • przedstawić uczniom lub opracować z nimi plan spotkania, np. 
  1. Powitanie i przedstawienie autora.
  2. Dyskusja prowadzący-autor.
  3. Pytania z sali. 
  4. Czytanie przez autora fragmentów powieści.
  5. Przerwa.
  6. Dalszy ciąg pytań.
  7. Autografy, dedykacje, pamiątkowe zdjęcia.
  8. Podziękowanie autorowi i pożegnanie z nim
  • jeśli spotkanie mają prowadzić uczniowie – przygotować ich do tego zadania, stworzyć i przećwiczyć z nimi plan, pozwolić spisać sobie kwestie… Na naszym kameralnym spotkaniu ja byłam prowadzącą, ale… 
O „ale…” poczytacie na końcu, dobrze? 🙂
 
Nasze spotkanie trwało półtorej lekcji. Uczniowie mieli naprawdę sporo pytań i to głównie dzięki nim całość była bardzo dynamiczna. Dodam, że po serii pytań z sali przeczytałam jeszcze – jak zapowiedziałam uczniom – napisane przez nich, a wybrane przeze mnie przygody przypraw. Autor niedawno na Facebooku przyznał, że najbardziej zapadła mu w pamięć ta o liściu laurowym. 
Kolejka po autografy. Kto nie miał powieści poprosił o wpis do zeszytu!
Autor powieści podziwia ilustracje do swojej książki 🙂

Co autor napisał o spotkaniu z uczniami Społecznej w Bytomiu? Poczytajcie sami!

A teraz wróćmy do wspomnianego wyżej „ale…”

Od tego roku szkolnego mój kolega z pracy prowadzi kółko dziennikarskie, którego członkami są głównie uczniowie klasy V (czyli ubiegłorocznej IV). Kolega, mający doświadczenie dziennikarskie, a nawet jedną poważną książkę na koncie (tutaj możecie zapoznać się z moją recenzją), kilka tygodni temu przygotowywał uczniów do poprowadzenia spotkania z Nataszą Dereń-Halczok, autorką dwóch części Przygód wielkiego różowego Hipcia. Pani Natasza gościła już w naszej szkole na spotkaniu autorskim przy okazji premiery części pierwszej powieści. Spotkanie poprowadzili wtedy uczniowie klasy… Chyba również V…

 

Z tegorocznego spotkania mamy zapis wideo! Zobaczcie, jak profesjonalnie młodzi dziennikarze przygotowali się do swoich ról i jakie ciekawe pytania padały z sali.

Wam życzę miłego oglądania, a koledze gratuluję przygotowania uczniów do tego poważnego zadania!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *