… to, co pani z polaka lubi najbardziej!
Ze wszystkich tekstów oświeceniowych zamieszczonych w naszym podręczniku najbardziej przypadł mi do gustu ten, który nie powstał w oświeceniu, a jedynie odwołuje się do wydarzeń z tamtych czasów (choć przyznam, że bajki Krasickiego również lubię…). Mowa naturalnie o czytanym i słuchanym przez nas na ostatnich lekcjach utworze Rejtan, czyli raport ambasadora Jacka Kaczmarskiego.
Już sama postać autora tekstu oraz czasów, w których tworzył, zasługują na uwagę. Dlaczego? Osadzenie Rejtana w kontekście biografii Kaczmarskiego pozwala na znalezienie drugiego dna utworu. Można czytać wtedy tekst Kaczmarskiego nie tylko jako opis obrazu Jana Matejki, ale również jako obraz czasów współczesnych autorowi. Znalazłam bardzo ciekawą dedykację do Rejtana (z audycji radiowej z grudnia 1982). Poniżej jej fragment (całość na http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/zapowiedzi/rejtan.php).
Posłom Sejmu Rzeczypospolitej Ludowej:
– Dalszej pomyślnej działalności na polu twórczości satyrycznej i kabaretowej, stałego składu zespołu nadszarpniętego ostatnio pożałowania godnymi wstrząsami spowodowanymi działalnością określonych kół na Zachodzie, a zwłaszcza izraelskich hegemonistów z południa.
Niestety, utwór ten, a w zasadzie jego zakończenie, ma też wymiar uniwersalny. „Skłócony naród, król niepewny, szlachta dzika” zostały z nami do dziś… (Jeśli czytelnik ma inne zdanie, chętnie je poznam.)
Na lekcji poznaliście nowy termin – ekfraza. Ekfrazą jest właśnie Rejtan Jacka Kaczmarskiego, ponieważ to poetycki opis obrazu Jana Matejki. Podkreślam – opis obrazu – nie zaś faktów historycznych. Przypominam, że Matejko, malując swoje dzieła historyczne, nie zawsze trzymał się jedynie prawdy historycznej. Choć, nie zapominajmy, ilustruje autentyczne wydarzenia i portretuje autentyczne postaci.
Zainteresowanym podaję link do obrazu oraz świetnego artykułu o obrazie Rejtan Matejki, na podstawie którego przeprowadziłam poniedziałkową lekcję: http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=historia&methid=985214978&page=subpage&article_id=320162&page_id=17832
Również dla zainteresowanych – raz jeszcze wersja śpiewana, z obrazem Matejki w tle.
Bardzo fajna piosenka
B.C
Widzę, że już zamieściła pani pierwszy post 🙂
@B.C: Cieszę się, że się spodobała.
@Kuba: Dopiero… I, jak widać, jakoś wielu aktualizacji tu nie ma (ten brak informacji zwrotnej ze strony uczniów… I urok nowości już nie ten :)) Postanawiam jednak poprawę. Zapraszam do czytania!
Witam,
Pani Karolino świetny temat, jestem zaskoczony i zachwycony pomysłem na lekcję. Ciekaw jestem Pani opinii na temat uniwersalnego charakteru ósmej zwrotki. Lub może proroczego biorąc pod uwagę kryteria wyboru przedstawicieli społeczeństwa.
Pozdrawiam
Marek
P.S. Jeśli zaakceptuje Pani na swoim blogu spóźnionego naście lat fascynata głębi, będę tu czasem zaglądać.
@Anonimowy Marek: Rada jestem każdemu gościowi :). Zapraszam do śledzenia bloga/blogu!