Na dzisiejszej lekcji zajmowaliśmy się analizą obrazu Bitwa pod Grunwaldem pędzla Jana Matejki. Przypominam, że obraz jest wcześniejszy niż Krzyżacy Sienkiewicza o… (nie napiszę o ile lat, w końcu coś musicie sami zapamiętać).
Zanim jednak przeszliśmy do Matejki, mówiliśmy o funkcji czasowników, epitetów, metafor i porównań w opisie bitwy. Otóż należy zapamiętać, że czasowniki nazywające ruch dynamizują sytuacje opisywane przez autora, wywołują wrażenie gwałtowności, przyśpieszają akcję. Jeśli zaś chodzi o epitety, metafory i porównania, mają one przede wszystkim ubarwiać opis, sprawiać, że stanie się bardziej (trudne słowo) sugestywny. Krótko mówiąc, odpowiednio dobrane słowa mają sprawić, że czytelnik zobaczy obrazy, o których autor pisze.
Przypominam o pracy domowej, której wykonanie ułatwi Wam prezentacja.
A tutaj piękna (i profesjonalna) prezentacja obrazu Matejki. Polecam!
Powodzenia! Jutro zajmiemy się filmową bitwą oraz…