Inwokacja, Epilog – ramy historii szlacheckiej


Uncategorized / środa, listopad 25th, 2009
Na ostatniej lekcji (wtorek)  mówiliśmy sporo o Inwokacji oraz Epilogu Pana Tadeusza. Nie będę zamieszczać tu map mentalnych, ponieważ (prawie) wszyscy mają je w zeszytach, nie będzie więc trudno uzupełnić notatki nieobecnym.
Mówiłam o tym, że Inwokacja oraz Epilog stanowią ramę kompozycyjną omawianej historii; widoczne jest to zwłaszcza w filmie, w którym odwrócono porządek utworów. Ekranizacja Wajdy rozpoczyna się Epilogiem, zaś Inwokacją kończy. Dlaczego reżyser zastosował taki zabieg – na to pytanie mieliście odpowiedzieć w ramach pracy domowej. Nie powinno to być trudne, ponieważ wszystko zostało powiedziane na lekcji. Kto bystrzejszy, ten notuje. Nawyk notowania bardzo Wam się przyda w liceum, nie mówiąc już o studiach, gdzie podawanie notatki zdarza się raz na milion lat :).
Jutro ciąg dalszy naszych przygód z epopeją narodową. Dowiecie się w końcu, o czym opowiada Pan Tadeusz. 
Kompozycja Wojciecha Kilara, twórcy muzyki do filmu Andrzeja Wajdy.