Dwa ostatnie wpisy na blogu poświęciłam najnowszej powieści Jessie Burton – Marzycielkom. O historii dwunastu księżniczek pisałam tutaj, a propozycję pierwszej lekcji z cyklu stworzonego do fragmentów książki znajdziecie tutaj.
Dziś lekcja druga i w końcu obiecany fragment Marzycielek :). Może zrealizujecie ten scenariusz w Dzień Kobiet?
1. Krótkie przypomnienie tego, co zostało ustalone na lekcji poprzedniej – co to są marzenia, kim jest marzyciel, o czym można marzyć (o rzeczach i o robieniu rzeczy, o byciu kimś), co nam ułatwia, a co utrudnia realizację marzeń, jaka jest rola rodziców w realizacji marzeń dzieci.
2. Pytania do uczniów:
- Jakie znacie baśniowe lub bajkowe księżniczki?
- O czym one marzyły?
Księżniczki z Kalii
Całkiem niedaleko od miejsca, w którym właśnie siedzicie, istnieje kraj zwany Kalią. Warto odwiedzić to piękne miejsce, jeśli znajdziecie wolną chwilę. Stolicą owego kraju jest starożytne miasto Lago Puera. Większość gości przybywa tam drogą morską – już w porcie wita ich widok kopuł pałacu, lśniących w promieniach słońca i pomalowanych na kolor Morza Kalijskiego, którego fale pienią się srebrem, a wody koją oczy niekończącą się połacią wszystkich odcieni niebieskiego. Wybrzeże skrzy się złotymi piaskami, ląd ciągnie w dal jak szmaragdowa narzuta, a strzeliste góry wyciągają ku niebu swe wierzchołki. Stoły w Kalii są suto zastawione przez okrągły rok, ponieważ klimat nie jest tam ani zbyt gorący, ani zbyt zimny.
To tylko fragment tekstu. Całość zapisana w pliku docx dostępna jest TUTAJ.
4. Na podstawie tekstu wypełniamy tabelkę.
imię
księżniczki |
cecha
|
talent/zainteresowanie
|
marzenie
|
Frida
|
bystra, ambitna
|
–
|
siąść za sterami aeroplanu
|
Polina
|
–
|
astronomia
|
|
Lorna
|
najlepsze serce, najrozważniejsza
|
–
|
|
Ariosta
|
niezależna
|
talent malarski
|
|
Cheesa
|
–
|
talent muzyczny
|
|
Bellina
|
–
|
poliglotka
|
|
Vita
|
radosna, lubiła żartować,
sprzyjało jej szczęście |
rozweselanie innych
|
|
Mariella
|
–
|
talent matematyczny
|
|
Dalila
|
–
|
talent ogrodniczy
|
|
Flora
|
–
|
miłośniczka czytania
|
|
Emelia
|
–
|
–
|
zostać weterynarzem
|
Agnes
|
najuważniejsza
|
talent literacki
|
zajmować się literaturą
|
- Jakie cechy miała królowa Laurelia?
- Co było jej pasją?
- Jak myślicie, dlaczego tak lubiła szybką jazdę samochodem?
Najważniejsza jest odpowiedź na ostatnie pytanie. Należy połączyć szybką jazdę z poczuciem niezależności i wolności; takie zainteresowanie może świadczyć też o temperamencie królowej, a także o takich cechach jak skłonność do ryzyka czy odwaga.
- Jak myślicie, czy królowa Laurelia ułatwiała córkom spełnianie ich marzeń i rozwijanie talentów?
7. Ćwiczenia na zakończenie.
W zależności od wieku uczniów i tempa pracy możemy wybrać jedno z dwóch ćwiczeń.
- Jeszcze raz o talentach i marzeniach.
- Przekład intersemiotyczny.
Uczniowie w zeszytach lub na osobnych kartkach wykonują portret wybranej księżniczki, nie zapominając o umieszczeniu na nim elementów charakterystycznych dla talentu portretowanej.
Cele z podstawy programowej dla klas IV-VI SP realizowane na lekcji
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich.
Uczeń:
7) opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną zależność;
11) wskazuje w utworze bohaterów głównych i drugoplanowych oraz określa ich cechy;
12) określa tematykę oraz problematykę utworu;
16) określa doświadczenia bohaterów literackich i porównuje je z własnymi;
17) przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadnia;
18) wykorzystuje w interpretacji tekstów doświadczenia własne oraz elementy wiedzy o kulturze;
19) wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach;
20) wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera.
2. Odbiór tekstów kultury.
Uczeń:
2) wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio;
5) odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od drugorzędnych;
11) odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia;
12) dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny (np. rysunek).
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki.
Uczeń:
1) uczestniczy w rozmowie na zadany temat.
2. Mówienie i pisanie.
Uczeń:
4) redaguje notatki;
5) opowiada o przeczytanym tekście.
IV. Samokształcenie.
Uczeń:
1) doskonali ciche i głośne czytanie;
2) doskonali różne formy zapisywania pozyskanych informacji;
9) rozwija umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną oraz zasobami internetowymi i wykorzystuje te umiejętności do prezentowania własnych zainteresowań.
[…] Jessie Burton Lekcja 1. Marzenie mam! Pierwsza lekcja z „Marzycielkami” Jessie Burton Lekcja 2. O czym marzą baśniowe księżniczki? „Marzycielki” Jessie Burton Lekcja 3. O ojcu, który zamknął córki w pokoju […]