Dwie twarze Kazimierza Wierzyńskiego i zadanie dodatkowe


Uncategorized / czwartek, wrzesień 5th, 2013
Przyznam, że kiedy w nowej podstawie programowej dla gimnazjum (czyli tej, która aktualnie obowiązuje) zobaczyłam nazwisko Kazimierza Wierzyńskiego, bardzo, ale to bardzo się zdziwiłam. Poetę tego kojarzyłam wyłącznie z dwudziestoleciem międzywojennym, grupą poetycką Skamander (Tuwim, Słonimski, Iwaszkiewicz, Lechoń i Wierzyński właśnie) oraz tomikiem Wiosna i wino. Mimo tego, że podczas przygotowań do lekcji o jego twórczości, moja wiedza o Wierzyńskim nieco się powiększyła, to nadal życie i poezja tego poety pozostają dla mnie terra incognita. Nadal nie rozumiem wszystkiego, co o nim śpiewa Jacek Kaczmarski* i nadal nie wiem, jak, a przede wszystkim co z jego twórczości zaprezentować na lekcjach polskiego. 
Podręcznik niestety nie pomaga nam w odkrywaniu Wierzyńskiego. Ot, dostajemy to, co zawsze, czyli:
Oczywiście nie ma nic złego w byciu młodym, czerpaniu radości z życia i głoszenia tego faktu wszem i wobec. Kiepskie jest natomiast wynoszenie ze szkoły znajomości jednego, w dodatku zmieszczonego w pierwszym z kilku tomików, wiersza poety, którego twórcy podstawy programowej postanowili wymienić w niej z imienia i nazwiska.
Dlatego też na lekcji pojawił się jeszcze jeden wiersz – tym razem z jednego z ostatnich tomików Wierzyńskiego,  Czarnego poloneza. Niedawno przypomniały mi się zasłyszane gdzieś w liceum wersy: „Mała stabilizacja/wielka kapitulacja”, a kiedy okazało się, że to Wierzyński (wiersz Stabilizacja), pomyślałam – czemu nie? Pokażmy poetę starszego, emigracyjnego, z goryczą (ironią, sarkazmem?) komentującego rzeczywistość. Szukając materiałów o Wierzyńskim trafiłam również na film dokumentalny z cyklu Errata** do biografii, który dziś oglądaliśmy, a który przypominam obecnym, a polecam uwadze nieobecnych:

Jeśli chodzi o tego poetę, to jeszcze wiele do przeczytania przede mną… 🙂

* Jacek Kaczmarski śpiewa utwór pt. Kazimierz Wierzyński: http://www.youtube.com/watch?v=dKx4BNFKXO4. Cover parę lat temu nagrały Strachy na Lachy: http://www.youtube.com/watch?v=FNk1Bhwnprk. Polecam.
** Errata: wykaz błędów w treści publikacji poligraficznej, które zostały zauważone dopiero po wydrukowaniu nakładu. Errata może być luźną kartką włożoną między karty publikacji, lub (rzadziej) wydrukowana na ostatniej stronie ostatniej składki lub na wyklejce (patrz: oprawa). Errata zawiera, oprócz błędów, także ich dokładne umiejscowienie oraz sprostowanie i posiada najczęściej układ tabelaryczny. Erraty stosuje się najczęściej w książkach. Sięgnij do źródła i przeczytaj więcej: http://pl.wikipedia.org/wiki/Errata.

Zadanie dodatkowe będzie… trudne… Kiedy byłam w szkole podstawowej bardzo często pisaliśmy analizy i interpretacje wierszy. Obecnie w szkole analizujemy i interpretujemy, ale nie piszemy tego typu prac, skupiając się na innych formach wypowiedzi.
Być może jednak warto wrócić do interpretacji pisemnych…
Temat pracy dodatkowej: Dokonaj interpretacji wiersza Kazimierza Wierzyńskiego Wielka Niedźwiedzica. Zwróć szczególną uwagę na pojawiające się w utworze metafory. (Wiersz można przeczytać tu http://malowane-wierszem.blogspot.com/2013/02/wielka-niedzwiedzica-kazimierz.html).
Do kiedy? Do przyszłego czwartku. Jak długa ma być praca? To praca dodatkowa, Ty o tym decydujesz!
Prace można zamieszczać w komentarzach lub przesyłać na adres: blog.lekcje.polskiego@gmail.com. Liczę na Was! 🙂