Alfabet Morse’a, szyfry i rysunki na polskim, czyli jak przykuć uwagę czwartaków, by przeprowadzić lekcję


Uncategorized / niedziela, wrzesień 24th, 2017
Tytuł może przydługi, ale wiem, że mnie zrozumiecie – walka o uwagę czwartaków trwa! Wrzesień to miesiąc poznawania się, szukania metod i form pracy, które sprawią, że faktycznie na lekcjach będzie… praca :).
Każda klasa to nowe dzieci, a zatem i nowe wyzwania. Kiedy stare chwyty nie działają, należy spróbować nowych. Zatem kolejna próba przeprowadzenia skutecznej lekcji (czyli takiej, na której zrealizujemy założone cele) wyglądała u mnie tak.

Temat czwartkowej lekcji.

Korzystam z podręcznika Nowe Słowa na start! i w tym roku wyjątkowo pilnie się go trzymam. Jego układ i treści podobają mi się. Dzieciom też. Niektóre mają nawet swoje ulubione strony, które podczytują zamiast zostać tam, gdzie powinny. Albo pytają: proszę pani, a kiedy będziemy robić to, a tamto kiedy? [Też tak macie?]

Jednym z pierwszych tematów w podręczniku jest pisanie kartki pocztowej z pozdrowieniami. Trochę już znam klasę IV i wiedziałam, że muszę przygotować sporo zróżnicowanych, a mimo tego pozostających w temacie, zadań z pisania. I zacząć tak, żeby przykuć ich uwagę. Zaprojektować ciekawą sytuację motywacyjno-problemową. Od której nie zaczęliśmy, bo na początek, żeby się trochę dzieciaki odprężyły, zagadałam, co tam na poprzedniej lekcji mieli (technikę) i co robili (poznawali znaki i projektowali swoje; tak, zachęcałam ich do opowiadania, jakie).

Dobrze, przejdźmy jednak do lekcji.

Ogniwo I
1. Rozdałam paski z tematem zapisanym alfabetem Morse’a. Niektórzy widzieli, co to jest. Plusiki były 🙂
2. Alfabet wyświetliłam na ekranie. Niektórzy potrzebowali pomocy przy pierwszych literach (nie żebym nie wytłumaczyła tego na początku), ale prawie wszyscy dali radę odszyfrować temat zajęć.
3. Zapisałam na tablicy temat: Piszemy pozdrowienia i życzenia.
4. Pokazałam dzieciom kilka kartek z życzeniami: świątecznymi, urodzinowymi, z podziękowaniem. Były to kartki z moich prywatnych zbiorów.
Oczywiście zapytałam kto i komu wysyła kartki. Kilka osób w klasie mówiło, że wysyła z wakacji :).
Ogniwo II
1. Zapowiedziałam, że teraz będzie trzeba odkodować treść pozdrowień.
2. Wprowadziłam szyfr GA-DE-RY-PO-LU-KI. Wytłumaczyłam na przykładzie, o co chodzi z tym całym szyfrowaniem. Osoby, które nie do końca zrozumiały, podeszły do tablicy zakodować kilka prostych wyrazów. [DZWONEK]
3. Kilkoro chętnych przy tablicy, jak w punkcie 2.
4. Rozdałam narysowane przeze mnie dwustronne karty pracy. Wytłumaczyłam, na czym praca polega.

Strona pierwsza. Tak, czasem pytali „Jaka to jest litera?”. Muszę się bardziej przyłożyć do kaligrafii 😉
5. Chodziłam między stolikami i pomagałam uczniom z kodowaniem, a także pokazywałam, gdzie popełnili błędy i jak je poprawić.
6. Druga strona kartki. Znów tłumaczenie i – patrz p. 5. 
7. Cały czas zwracałam uwagę, by uczniowie korzystali ze wzoru kartki zamieszczonego w podręczniku.

Druga strona kartki. Przyznam, że trochę przesadziłam z tym alfabetem Morse’a. Przez to niektórzy się irytowali…

Ogniwo III
8. Zebrałam prace. [DZWONEK]
Oryginalnie podsumowaniem lekcji miała być kartkówka. Nie udało się, ale i tak zrobiliśmy dużo. Osoby, które skończyły wcześniej, mogły rozłożyć się na pufach w rogu sali z książką lub komiksem. Szkoda, że nie zrobiłam zdjęcia, świetnie to wyglądało.
Przede mną sprawdzenie prac uczniowskich. Zobaczymy, jak poszło! Na kolejnej lekcji jeszcze jedno ćwiczenie z kartką, tak dla pewności, że wszyscy wszystko zrozumieli. I może uda się zrobić kartkówkę :).

A tutaj kartkóweczka. Jeśli ktoś z uczniów tu trafi, tym lepiej dla niego 😉

Miała być po lekcji, będzie trochę później. Trudno. Dzięki temu poćwiczymy więcej w poniedziałek. Hurra! <3

Do przetłumaczenia tematu lekcji na alfabet Morse’a użyłam tego generatora. Uwaga, nie tłumaczy polskich znaków: https://www.topster.pl/tekst/morse.html.

Alicja Podstolec na Facebooku podrzuciła mi link do strony, gdzie i na Morse’a i na GA-DE-RY-PO-LU-KI i inne przełożycie literki: http://www.goorsky.info/szyfrator/.

2 Replies to “Alfabet Morse’a, szyfry i rysunki na polskim, czyli jak przykuć uwagę czwartaków, by przeprowadzić lekcję”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *