Lekcję pierwszą znajdziecie tutaj: Tajemnica strasznego wampija.
Tym razem, znając moją klasę oraz dynamikę jej pracy, postawiłam sobie dwa główne cele:
I. Wprowadzenie terminu „powieść kryminalna/detektywistyczna” oraz podstawowych cech tejże.
II. Przećwiczenie krótkiej formy wypowiedzi (dialog lub opisu sytuacji).
Przedstawiam przebieg lekcji oraz komentarz do niej. Już po zajęciach pojawiły się refleksje, co można było zrobić lepiej, jak urozmaicić zajęcia :). Też tak macie?
Znakomite ilustracje do Best Selera wykonała Małgorzata Flis. Ni to ludzie, ni to warzywa – świetny przykład antropomorfizacji. Nic z biedronkowych Świeżaków, na szczęście!
Lekcja 2. |
1. Sprawdźmy, co pamiętacie!
- Jak nazywało się miasto, w którym rozgrywała się akacja fragmentu książki, który czytaliśmy na lekcji?
- W czyim domu rozgrywała się akcja?
- Jaka impreza odbywała się u Augusty Kapusty? [padła odpowiedź, że urodziny i tutaj uściślaliśmy, czyje]
- Co działo się przy ognisku?
- A czy ktoś pamięta, o czym były te „straszne historie” Hilarego Czosnka?
- Kim lub czym był wampij?
Pytania 1. i 2. stały się też pretekstem do przypomnienia zasad ortografii – pisowni wyrazu „jarzyna”, pisowni imion i nazwisk – oraz pojęcia „wyraz bliskoznaczny”/”synonim”.Na pytanie, co to jest jarzyna, jeden z uczniów odpowiedział, że inny rodzaj nazwy „warzywo”. Padło też stwierdzenie, że można powiedzieć „zupa jarzynowa” zamiast „zupa warzywowa”, należało więc wprowadzić poprawną formę – „zupa warzywna”.Ktoś doszedł też do wniosku, że jarzyna to taka inna jeżyna i tu też musieliśmy uściślić, że jednak nie oraz podkreślić różnice w pisowni.
- pisowni wyrazów z „rz” wymiennym,
- pisowni imion i nazwisk, szczególnie tych pochodzących od rzeczowników pospolitych,
- synonimów.
2. Czytamy fragment tekstu
3. Best Seler jako powieść detektywistyczna (kryminalna)
Treści nauczania – wymagania szczegółoweKlasy IV–VII. Kształcenie literackie i kulturowe.1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:3) rozpoznaje czytany utwór jako baśń, legendę, bajkę, hymn, przypowieść, mit, opowiadanie, nowelę, dziennik, pamiętnik lub powieść oraz wskazuje jego cechy gatunkowe; rozpoznaje odmiany powieści i opowiadania, np. obyczajowe, przygodowe, detektywistyczne, fantastycznonaukowe, fantasy.
- Co się wydarzyło w Jarzynowie?
- Według mamy, gdzie mogła być Anielka?
- A gdzie mogła spędzić noc?
- Zgodna odpowiedź uczniów: kryminalna. Tutaj moje wskazanie na okładkę Best Selera, na której napisane jest „Vege kryminał dla dzieci w każdym wieku”. Na szczęście moi uczniowie nie mieli okładki przed oczami :).
2. Kim jest tytułowy Best Seler?
- Odpowiedź uczniów: szeryfem. Moje dopowiedzenie: szeryfem, szefem policji, który będzie szukał zaginionej Brukselki.
Całość, razem z czytaniem fragmentu, trwała ok. 18 minut.
4. Ćwiczymy pisanie
W ostatniej części lekcji uczniowie pisali dialog lub opis sytuacji. Założyliśmy, że dziewczynkę naprawdę porwał wampij. W związku z tym polecenie brzmiało:
Napisz jak wyglądało spotkanie Anielki Brukselki z wampijem.
Praca była na ocenę. Powiedziałam też, że niektóre prace pokażę autorowi powieści. Czy tak się stało? Szczegóły już niebawem!
Uczniowie pracowali do końca lekcji, a ja oczywiście chodziłam między nimi, sprawdzałam, udzielałam rad i odpowiadałam na ewentualne pytania.
Podsumowanie
Być może wydaje Wam się, że zbyt skrótowo potraktowałam tutaj kwestie cech powieści detektywistycznej, że nie pogłębiłam tematu, ale przypominam, że byliśmy dopiero w klasie IV. Koniec końców dowiedzieliśmy się jakie są podstawowe cechy kryminału. Przekonałam się też, że uczniowie znają z telewizji i kina różne opowieści kryminalne, potrafią łatwo odróżnić ten gatunek od innych.
Poza tym uczniowie zdążyli napisać krótką twórczą formę wypowiedzi, a ja – sprawdzić ją na kolejne zajęcia 🙂