Mowa niezależna: – Można spodziewać się kartkówki – powiedziała pani.
Mowa zależna: Pani powiedziała, że można spodziewać się kartkówki.
A teraz już poważnie. Według wymagań określonych w programie nauczania, jeśli chodzi o mowę zależną i niezależną, powinniście:
- poprawnie przekształcać zdania z dialogu na mowę zależną, dbając o właściwą interpunkcję (przecinki, myślniki…)
- wyjaśnić, na czym polegają różnice między mową zależną a niezależną,
- wiedzieć, w jakich sytuacjach/tekstach używa się częściej mowy zależnej/niezależnej.
W zakresie fonetyki powinniście (zaznaczam, że to jedynie zakres podstawowy):
- potrafić wymienić zjawiska fonetyczne,
- potrafić wskazać w tekście wyrazy, których wymowa różni się od pisowni,
- podkreślać w tekście słowa, w których doszło do ubezdźwięcznienia – zaznaczać głoski, które uległy upodobnieniu w poszczególnych wyrazach,
- wskazywać w zdaniach upodobnienia międzywyrazowe,
- wskazywać wyrazy, w których wygłosie absolutnym (czyli na końcu) doszło do zaniku dźwięczności,
- podkreślać w wyrazach sylaby akcentowane,
- wiedzieć, że za pomocą intonacji w zdaniu można wyrazić intencję (twierdzę, pytam, podkreślam ważne informacje…).
Życzę miłego wieczoru :).
Czy mogła by Pani dodać do listy lektur dodatkowych książki z serii Biblioteka poznaj świat (www.bibliotekapoznajswiat.pl)
lub książki Ryszarda Kapuścińskiego
Łukasz
http://www.joemonster.org/filmy/32949/Przelot_Liberatora_nad_zburzona_Warszawa_w_kwietniu_1945_roku
http://www.youtube.com/watch?v=VrcLLAd0x6E
http://www.youtube.com/watch?v=Cxb5H77wYt0&feature=related