Mowa zależna i niezależna oraz fonetyka – co powinniście pamiętać po lekcjach


Uncategorized / wtorek, luty 8th, 2011

Mowa niezależna: – Można spodziewać się kartkówki – powiedziała pani.
Mowa zależna: Pani powiedziała, że można spodziewać się kartkówki. 

A teraz już poważnie. Według wymagań określonych w programie nauczania, jeśli chodzi o mowę zależną i niezależną, powinniście:

  •  poprawnie przekształcać zdania z dialogu na mowę zależną, dbając o właściwą interpunkcję (przecinki, myślniki…)
  •  wyjaśnić, na czym polegają różnice między mową zależną a niezależną,
  • wiedzieć, w jakich sytuacjach/tekstach używa się częściej mowy zależnej/niezależnej.

W zakresie fonetyki powinniście (zaznaczam, że to jedynie zakres podstawowy):
  • potrafić wymienić zjawiska fonetyczne, 
  • potrafić wskazać w tekście wyrazy, których wymowa różni się od pisowni, 
  • podkreślać w tekście słowa, w których doszło do ubezdźwięcznienia – zaznaczać głoski, które uległy upodobnieniu w poszczególnych wyrazach, 
  • wskazywać w zdaniach upodobnienia międzywyrazowe,
  • wskazywać wyrazy, w których wygłosie absolutnym (czyli na końcu) doszło do zaniku dźwięczności,
  • podkreślać w wyrazach sylaby akcentowane,
  • wiedzieć, że za pomocą intonacji w zdaniu można wyrazić intencję (twierdzę, pytam, podkreślam ważne informacje…).

Życzę miłego wieczoru :).

3 Replies to “Mowa zależna i niezależna oraz fonetyka – co powinniście pamiętać po lekcjach”

  1. Czy mogła by Pani dodać do listy lektur dodatkowych książki z serii Biblioteka poznaj świat (www.bibliotekapoznajswiat.pl)
    lub książki Ryszarda Kapuścińskiego

    Łukasz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *